Audi e-tron přichází na trh s novým, plně elektrickým modelem. A nový model není pouze autem, na které jste již tak dlouho netrpělivě čekali. Je možná tím nejlepším Audi vyrobeným za poslední roky!
Audi e-tron je již dlouho očekávaným, plně elektrickým modelem automobilky z Ingolstadtu, který dostává za úkol vést budoucnost Audi po cestě s minimem emisí, kterou prozatím odhodlaně prošlapávala americká Tesla. Díky dvěma asynchronním motorům se můžete těšit na výkon až 300 kW (402 koní) a točivý moment 664 N.m. Rekuperace energie je prováděna jízdou s vyřazenou rychlostí nebo bržděním a vytváří tak přibližně 30 % energie potřebné na udávaný dojezd 400 km. Z 0 na 100 km/h se dostanete i za 5,7 sekundy. Samozřejmě to však ovlivní možný dojezd.
Nový e-tron je důmyslně navrženým autem s přepracovaným systémem Quattro, který bude pohánět všechna auta nové generace s pohonem 4x4. Stejně jako Jaguar I-Pace a modely Tesla Model 3, Model S nebo Model X má e-tron elektrický motor na každé ose, přičemž ten zadní je o něco větší. Dobíjecí systém je optimálně přizpůsoben rozměrům modelu, umístěn pod podlahou auta a skládá se ze 420 článků, poskládaných do 36 jednotek, o váze 700 kg. Audi využilo 120 kW rychlonabíjení, které údajně dokáže nabít auto z 0 na 80 % za méně než 30 minut; pomocí standardního nabíjení s výkonem 11 kW dobijete auto za 8 a půl hodiny.
Auto jako takové je velmi povedené. Malá kontrolní jednotka propojuje všechny systémy a distribuje energii do všech čtyř kol za méně než 30 milisekund. To vše v závislosti na tom, jaký ze sedmi jízdních módů si vyberete (včetně All-Road, Off-Road, Sport a Dynamic). Model se také pyšní nastavitelným vzduchovým odpružením. Audi e-tron patří do kategorie SUV a v nabídce automobilky se řadí někam mezi modely Q5 a Q7. V off-roadovém režimu navíc software auta zvládá přes 400 milionů kalkulací za sekundu.
Mohlo by se zdát, že převaha softwarové integrace nad spalovacím motorem a manuální převodovkou je naprostým zabijákem jakékoliv zábavy za volantem. V novém e-tronu máte spoustu možností naladění podvozku, všechna nastavení jdou však vypnout.
Oproti takovému Jaguaru I-Pace sice e-tron možná postrádá trochu radikálnější vzhled, ponechává si ale své propracované detaily a silné proporce. Předpokládaná cena je sice něco málo přes 2 miliony korun, rozhodně je to ale na autě znát.
Uvnitř je také nový elektromobil skvělý. Do vínku dostal dvojité obrazovkové schéma, které bylo představeno v limuzíně A8: horní displej s úhlopříčkou 10,1 palce a spodní s úhlopříčkou 8,8 palce. Zároveň také nabídne nejnovější verzi digitálního přístrojového panelu Virtual Cockpit. Možná Vám bude chvíli trvat, než si zvyknete na dotykové ovládání a grafika klimatizace je poněkud bez nápadu, vše ale funguje dostatečně dobře. Za příplatek si také můžete pořídit obrazovky na dveřích, které společně s venkovními kamerkami nahrazují klasická zpětná zrcátka. Pro někoho možná zbytečná frajeřinka, má však i svou praktickou stránku. Zúžuje totiž auto o 150 mm, což snižuje odpor a tím pádem zvyšuje efektivitu.
Za zmínku stojí také ovládání auta. Elektromobily obecně zvládají dosáhnout maximálního točivého momentu jen tak z místa, za což se například Tesle dostává chvály ze všech stran a na internetu se to básněním o její výkonnosti jen hemží. Je však něco jiného zrychlit na maximum na rovné silnici a dát vzpomenout na klasickou zadokolkovou jízdní dynamiku.
A v Audi zašli ještě dál. V případě detekce smyku se systémy nevypínají, kontrolní jednotka začne naopak přesouvat elektrický příkon tam, kde je to zrovna optimální, nebo v zatáčce přibrzdí nezatížené kolo, které by jinak prokluzovalo. Při úplném vypnutí elektronického stabilizačního systému pak e-tron driftuje jako jakýkoliv sporťák s náhonem na zadek. Nabíjecí systém je optimálně přizpůsoben rozměrům modelu a umístěn mezi nápravami pod podlahou prostoru pro cestující, což pomáhá e-tronu držet těžiště v podobné výšce jakotomu je u sedanů. Rozložení hmotnosti mezi nápravy s poměrem 50:50 je navíc téměř perfektně vyvážené. Auto sice váží mohutné 2,5 tuny (baterie jsou stále nevyhnutelně těžké), ale pocitově Vám to tak nepřijde. Je opravdu impozantním vozem.
Audi e-tron je sice pouze jedním z mnoha nových elektromobilů na trhu, můžete ale očekávat, že bude velmi dobrý a možná až nečekaně zábavný.
Vlajková loď francouzské prémiové značky DS, která je odnož…
Jedna z nejočekávanějších letošních novinek již zná své české ceny. Nejnovější generace…