Nový Ford Mustang Shelby GT500: Nejrychlejší sériově vyráběný pony car všech dob

15.01.2019

Poprvé od šedesátých let minulého století najdeme v nabídce Fordu dva modely Shelby zároveň. Stávající GT350 doplní nové GT500. 2020 Shelby GT500 však neplánuje být jako kterýkoliv jeho předchůdce. Zatímco předchozí verze byly spíše specialisty na sprinty na čtvrt míle, nová generace je úplně jiná. Je z ní mnohem komplexnější sportovní auto.

Nejsilnějším legálním silničním Mustangem byla do roku 2014 (kdy byla ukončena její výroba) poslední generace GT500, která se pyšnila 662 koni. Byla však postavená na staré platformě S197 s pevnou zadní nápravou. Před pár lety začali inženýři ve Ford Performance vyvíjet model GT350, který byl konstruován na základech kompletně předělaného Mustangu z roku 2015. Jejich cílem bylo vyrobit mnohem sofistikovanější sportovní auto, které by se mohlo rovnat těm evropským a asijským, ať už by s nimi soupeřilo na klikatých silnicích v amerických kaňonech nebo na závodních dráhách se spoustou zatáček. Výsledkem bylo auto s vysokým točivým momentem, atmosférickým osmiválcem o objemu 5,2 litru, masivními brzdami, vysoce přilnavými pneumatikami a charakteristickými prvky, např. koly vyrobenými z uhlíkových vláken.


Tohle bylo auto, které se stalo výchozím bodem pro vývoj nového GT500. Jak již Ford v předstihu naznačoval, nový Mustang má více než 700 koní. Na jakou cifru se finálně dostane se teprve dozvíme při uvedení na trh, které se plánuje na letošní podzim. Do té doby si můžou technici ve Ford Performance hrát s nastavením auta a ladit ho k dokonalosti. Stejně tak jako GT350, i GT500 nabídne mnohem sofistikovanější technologie, než tomu bylo u předchozích modelů.


Jako verze S197 GT500, která se vyráběla v letech 2007 až 2014, je nové GT500 také poháněno přeplňovaným osmiválcem, objem se však snížil na 5,2 litru. Hliníkový blok, známý z GT350, prošel vylepšením, aby zvládl vyšší vnější tlak generovaný zvětšeným kompresorem Eaton o objemu 2,6 litru, který žene vzduch do válců.


Oproti GT350 nabídne GT500 novou, ocelovou klikovou hřídel s ojničními čepy přesazenými o 90°. Kompresor je umístěn v motoru tak, aby umožnil co nejnižší výšku kapoty. Sedla ventilů, pružiny a spousta dalších částí byla dále vylepšena, aby zvládla zvýšení tlaku.


Další velkou změnou od poslední generace GT500 je převodovka. Tentokrát už v autě nenarazíte na třípedálovou verzi. Namísto toho si vzal Ford příklad z programu GT a ve spolupráci s dlouhodobým dodavatelem Tremec vyvinul novou, dvouspojkovou převodovku. Sedmistupňová převodovka umožní nastavení několika režimů, což pravděpodobně povede k vyšší maximální rychlosti než tomu bylo u poslední verze GT500.



Mnoho automobilů má v dnešní době velké masky chladiče, které jsou však pouze designovými prvky a velká část je neprůchozí, aby došlo ke snížení aerodynamického odporu. Tady ale mluvíme o více než sedmisetkoňovém osmiválci, který přeci jen má určité požadavky na regulaci termiky. Stejně jako u předchozí generace, i tady je obrovská mřížka plně funkční.


Za hlavní mřížkou najdeme dva plnohodnotné chladiče. První, nízkoteplotní chladič, má za úkol chlazení přívodu vzduchu z kompresoru tak, aby došlo k maximální ztrátě tepla. Za ním najdeme hlavní chladič motoru. Naspodu je také menší, horizontálně umístěný chladič převodovky a po obou stranách ještě menší chladiče oleje.

Otvory v přídi jsou u GT500 dvakrát tak velké jako u GT350, což znamená, že všechen ten vzduch musí někam směřovat. Obzvlášť při vysokých rychlostech. Tlačit ho pod auto by kvůli ovládání auta nebyl dobrý nápad. Funkční větrací otvory o rozměrech 78x71 cm tak dostanete již v základu, aby vaší GT500 ulevily od nadměrného tlaku a zlepšily stabilitu předku auta.



Pod kapotou najdeme vzpěry, které pomáhají držet předek auta tužší. Narozdíl od předchozích Mustangů však nevede přímo přes motor. Kvůli snaze o udržení kapoty co nejníže (i s kompresorem) vytvořil Ford pozoruhodně lehkou vzpěru z hořčíkové slitiny, která se schovává za dmychadlo.

Vzhledem k nynějšímu důrazu na komplexní výkonnost (raději než jen na sprinty na čtvrt míle) nabízí Ford dva různé performance balíčky. První nabízí nastavitelné držáky vzpěr, aby si mohli majitelé doladit mechanický úchop podle svých představ, a spoiler se speciální Gurney klapkou. 



Druhý balíček představuje 20palcová karbonová kola, která dodavatel Carbon Revolution vyrobil tak, že se váhově rovnají 19palcovým kolům z GT350R.


Všechny verze (vyjma té okruhové) jsou obuty do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S. Pokud si GT500 objednáte v okruhové verzi, dostanete k ní penumatiky Pilot Sport Cup 2 s ještě vyšší přilnavostí. Zároveň se také můžete těšit na karbonové křídlo GT4 a pár dalších vychytávek, které vám závodní zážitky jen umocní. Zadní sedačky v tomto případě zcela chybí, aby se snížila hmotnost vozidla.



Změny na karosérii auta jsou ještě rozsáhlejší, než tomu je při porovnání základní verze Mustangu a GT350. Uprostřed masky chladiče se vyhřívá ten největší Shelby had, který se kdy na Mustangu objevil. Nově tvarované přední nárazníky jsou nyní stejně široké jako ty zadní, aby zvládly uschovat kola o rozměrech 20x11 palců.



Na autě si také všimnete četného množství dalších aerodynamických úprav, především pak bočních lišt, které jsou navíc zvýrazněné závodními pruhy. Mezi další aerodynamická vylepšení patří i předělaný difuzor a koncovky výfuku nabyly průměru téměř 13 cm, takže se asi nestane, že by si vašeho příjezdu (nebo odjezdu) někdo vůbec nevšiml.

Ford zatím nezveřejnil žádné informace týkající se traťových výkonů GT500, není ale pochyb o tom, že bude extrémně rychlé, a to především na rovinkách. Z 0 na 100 km/h by se měla nová shelbyna dostat za 3,5 vteřiny a čtvrt míle ujet za méně než 11 sekund.



Nové GT500 dostane také modernizovaný interiér, přední sedačky Recaro a některé volitelné prvky - například karbonové doplňky. K tomu všemu je dost pravděpodobné, že se také můžeme těšit na nejvyšší cenu, která kdy byla za sériově vyráběného Mustanga požadována.

Shelby GT500 bude k dispozici na podzim 2019, ceny a kompletní specifikace se dozvíme později.

Sdílet článek:

Podobné články

09.11.2018

Vlajková loď francouzské prémiové značky DS, která je odnož…

09.11.2018

Jedna z nejočekávanějších letošních novinek již zná své české ceny. Nejnovější generace…

Zobrazit všechny články
Top nabídky
Do výroby
Do 20 týdnů
Na objednání
Jeep
Jeep
Grand Cherokee
1 687 900 Kč
-20%
1 350 320 Kč
Zobrazit
Do výroby
Do 20 týdnů
Na objednání
BMW
BMW
5 Sedan
1 301 301 Kč
-24%
988 989 Kč
Zobrazit
Do výroby
Do 3 týdnů
Bonus až 30 000 Kč Ihned k odběru
Hyundai
Hyundai
Tucson
499 990 Kč
-8%
459 990 Kč
Zobrazit
Do výroby
Do 16 týdnů
Novinka na trhu
Škoda
Škoda
Kamiq
407 900 Kč
-5%
387 505 Kč
Zobrazit
Do výroby
Do 15 týdnů
Na objednání
Audi
Audi
Q8
1 886 900 Kč
-19%
1 528 389 Kč
Zobrazit
Do výroby
Do 16 týdnů
Na objednání
Renault
Renault
Mégane Grandto…
439 900 Kč
-9%
400 309 Kč
Zobrazit
new

Novinky na trhu

Novinky, které již přišly k českým dealerům. A právě přes Carismo za ty nejlepší ceny.
Nejnovější nabídky
Nejpoptávanější vozy za posledních 90 dní