Mnoho automobilek na ženevském autosalonu od začátku tohoto týdne vystavuje koncepty plánovaných elektromobilů, koncern Volkswagen Group není vyjímkou. Novinky představila Škoda, Seat i Audi (a tak trochu i samotný Volkswagen).
Nová Škoda Kamiq je bez debat největší škodováckou novinkou autosalonu, spoustu pozornosti však poutá i koncept Vision iV, který naznačuje, jak bude vypadat plánovaná elektrifikace značky. Navíc představený crossover s kupé zádí vypadá až nečekaně elegantně na to, že jde o Škodovku. Možná se tedy za nějaké dva tři roky máme na co těšit, co se vzhledu mladoboleslavských modelů týče.
Vision iV bude historicky první Škodovkou postavenou na koncernové paltformě MEB, která bude základnou pro většinu aut VW Group v následujících letech. Je jisté, že produkční verze nebude mít obří 22-palcová kola a veškeré osvětlení, nové ostré linie však najdeme napříkald na novém modelu Scala. Překvapivě minimalistický interiér je také známkou toho, že jsou ve Škodovce připraveni na několik zásadních změn, které pomohou jít s dobou.
Škoda také uvedla, že plánuje do konce roku 2022 představit deset (ať už částečně nebo kompletně) elektrifikovaných modelů; prvním z nich bude ještě letos představený plug-in hybridní Superb a elektrické Citigo. Vzhledem Vision IV připomíná BMW X6 nebo Mercedes GLE kupé, je však jasné, že design produkční verze se ještě výrazně promění.
Naopak koncept španělské automobilky Seat nazvaný el-Born, který se konstrukčně nachází někde mezi karoserií hatchback a kompaktním SUV, je již údajně hotový z 95%. Dokonce se má po Volkswagenu ID stát druhým sériově vyráběným modelem koncernu, který bude využívat platformu MEB. Podle nového měření úspornosti a emisí WLTP má el-Born dojezd 420 km, zároveň by měl mít dostatečný výkon na zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 vteřiny.
Seat zatím neodhalil všechny technologické specifikace, pravděpodobně bude ale mít také dva elektromotory a pohon všech čtyř kol, díky čemuž dosáhne na uváděný výkon 204 koní. El-Born by také měl nabídnout rychlodobíjení, díky kterému auto nabijete na 80% za 47 minut.
Interiér vozu je poměrně konvenční, což jen potvrzuje prohlášení automobilky o připravenosti el-Bornu. Najdeme zde infotainment s 10" obrazovkou a technologie pro částečně autonomní řízení (úroveň 2).
Dalším koncernovým elektromobilem je Audi Q4 e-tron, které na papíře vypadá podobně jako Vision iV, vzhledově je však díky klasickým zrcátkům a realističtějším hodnotám dojezdu a zrychlení mnohem více sériově připraveno. Vision iV by měl být (i navzdory větší délce) o 0,4 s rychlejší (6,3 s oproti 5,9 s). Q4 e-tron nabídne výborné jízdní vlastnosti, které jsou ovlivněné faktem, že jsou půltunové baterie umístěné na nejnižším možném místě a rozložení hmotnosti je 50/50. Na zadní nápravě najdeme víceprvkové zavěšení, Q4 e-tron také používá adaptivní tlumiče.
U Audi se s elektormobily roztrhl pytel a i model Q4 e-tron prý představuje pouze začátek. Do roku 2025 chce Audi uvést na trh dvanáct plně elektrifikovaných modelů. Ty budou doplněny několika plug-in hybridy. Model e-tron je již v prodeji, ještě letos přijde e-tron Sportback, příští rok pak sportovní e-tron GT.
Posledním do party je na autosalonu Volkswagen, který již v pondělí představil svůj atypický koncept parádní buginy ID. Buggy, která vzdává hold legendární klasice Meyers Manx ze šedesátých let minulého století a využívá podvozku z VW Beetle.
ID. Buggy se pyšní elektromotorem o výkonu 201 koní umístěným na zadní nápravě (jak jinak!) a 62 kWh baterií s dojezdem 250 km. Koncept přímo přetéká retro prvky, navíc je kompletně bez střechy, dveří či zavazdlového prostoru. Dle Volkswagenu je navíc ze 70% připraven na sériovou výrobu, která se uskuteční pro verzi s menším dojezdem.